Και να που τελικά δεν χρειάστηκε να περιμένω την επανέκδοση, σε νέα μετάφραση, του πρώτου μυθιστορήματος του Έλλις από τις Εκδόσεις Κέδρος. Η βόλτα σε κεντρικό βιβλιοπωλείο, με ανανεωμένο τον πάγκο των προσφορών, έκρυβε ένα μικρό θησαυρό και μάλιστα σε ιδιαίτερα χαμηλή τιμή.
Διάβασα πρώτα τις Αυτοκρατορικές απολαύσεις και ύστερα το Λιγότερο από μηδέν. Η σειρά δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς τα δύο μυθιστορήματα διαβάζονται και ανεξάρτητα. Δεν ήταν τόσο η ιστορία αυτή που με έκανε να θέλω να διαβάσω το Λιγότερο από μηδέν, όσο η περιέργεια να γνωρίσω το συγγραφέα μέσα από το πρώτο του μυθιστόρημα.
Διάβασα πρώτα τις Αυτοκρατορικές απολαύσεις και ύστερα το Λιγότερο από μηδέν. Η σειρά δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς τα δύο μυθιστορήματα διαβάζονται και ανεξάρτητα. Δεν ήταν τόσο η ιστορία αυτή που με έκανε να θέλω να διαβάσω το Λιγότερο από μηδέν, όσο η περιέργεια να γνωρίσω το συγγραφέα μέσα από το πρώτο του μυθιστόρημα.
" Τι είναι σωστό; Αν θέλεις κάτι, έχεις το δικαίωμα να το πάρεις. Αν θέλεις να κάνεις κάτι, έχεις το δικαίωμα να το κάνεις".
Ο Κλέι επιστρέφει σπίτι του για τις διακοπές των Χριστουγέννων μετά από απουσία ενός ακαδημαϊκού εξαμήνου. Εκεί θα συναντήσει ξανά τους παιδικούς του φίλους από το σχολείο. Παιδιά πάμπλουτων οικογενειών. Υπνοβάτες με άπειρες δυνατότητες. Η πρόκληση είναι αυτή που τους κρατάει κάπως το ενδιαφέρον για τη ζωή. Επειδή όμως έχουν ήδη δοκιμάσει σχεδόν τα πάντα ο πήχης ανεβαίνει σε ύψη που προκαλούν ίλιγγο.
Οι ήρωες του Έλλις δε ζουν στο περιθώριο αλλά στο προσκήνιο. Κοιμούνται σε επαύλεις, κυκλοφορούν με πολυτελή αυτοκίνητα, αφήνουν υπέρογκα μπουρμπουάρ. Είναι μια μικρή κάστα ανθρώπων, στις ζωές των οποίων έχουμε πρόσβαση μόνο μέσα από τις ταινίες και τα κουτσομπολίστικα περιοδικά. Ο συγγραφέας μπορεί να προσεγγίζει τη γενιά του από τα πάνω πατώματα, όμως και στα πιο κάτω υπάρχουν αντιστοιχίες. Γιατί υπήρξε (και υπάρχει ακόμα) ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας που προσπαθεί να ζήσει όπως οι λίγοι και εκλεκτοί. Το αμερικάνικο όνειρο γυμνό.
Η αλήθεια είναι πως σε κάποια σημεία το βιβλίο είναι λίγο εκνευριστικό, φτάνει στα όρια του δήθεν. Αρνείσαι να ταυτιστείς με αυτόν το μηδενισμό. Τα πρόσωπα και οι καταστάσεις φαντάζουν ξένα. Είναι αυτή η παρακμή που σου ανακατεύει το στομάχι επειδή είναι υπαρκτή, η άρνησή σου λοιπόν έχει να κάνει με την αποδοχή μιας τέτοιας θέασης του κόσμου. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό του καλού νουάρ, είναι ο λόγος για τον οποίο ο Κέρουακ, ο Μπουκόφσκι και ο Μέιλερ θεωρούνται σημαντικοί συγγραφείς.
Το βιβλίο εκδόθηκε στα ελληνικά το 1987, τότε που έπρεπε να εξηγήσεις σε σημείωση τι σημαίνουν τα αρχικά του MTV...
Ο τίτλος του βιβλίου είναι από το ομώνυμο τραγούδι του Elvis Costello στον οποίον ο συγγραφέας έχει εμφανή αδυναμία.
Μετάφραση Ιουλία Ραλλίδη.
Εκδόσεις Σέλας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου